Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 33

Thread: Bruine draadalg

Bruine draadalg

Beste forumleden,

Graag zou ik wat advies willen hebben over het volgende. De laatste 2 maanden hebben ik nogal last bruine draadalg. deze pakt met name de HC.

Ik heb inmiddels al het e.e.a. nagelezen waarbij verschillende oorzaken naar voren komen. 1 daarvan is te sterke stroming. Een andere is een overschot aan Mg of Ca. (deze voeg ik toe samen met Kno3) dit is de nieuwe samenstelling van Gilles in de kant en klare no3 toevoeging.

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van bruine draadalg.

Ik hoor graag van jullie.

Grtz Obbezz

Hi Obbezz,

Stroming is geen reden voor draadalg. De reden is simpel. Ik verplaats 5500 liter per uur in mijn 500 liter bak, maar ik heb geen draadalg. Wat wel zou kunnen is dat je het door een sterke stroming meer door de bak heen blaast op het moment dat de alg zich voortplant. Dit is trouwens goed te zien. Dit gebeurt namelijk 's ochtends, net voor of nadat het licht aangaat. Als je dan van beneden naar boven kijkt door de bak, zie je korte draadjes zweven. Een uur later zijn de zwevende draadjes weg, deze hangen dan tussen de planten waat ze zich weer hechten en groeien. Toch weegt het nadeel niet op tegen de voordelen, zoals een beter verspreiding van CO2 en een hoog O2 gehalte.

Ook de verhouding Ca/Mg is niet van belang. Ik heb ongeveer elke verhouding getest en er nooit draadalg door gekregen.
    Ca. had ik tussen 10 en 40 ppm, Mg tussen 2 en 15 ppm, geen enkel probleem. Ca en Mg kunnen wel onafhankelijk tot groeiproblemen leiden als er een tekort is.

Maar waar krijg je dan wel draadalg van? Ik heb geen problemen om het op te wekken als ik 1 buis extra licht er boven zet. Het lijkt eerst goed te gaan maar een week of twee later beginnen de problemen. Toch is de basis van het probleem CO2. Door meer licht stijgt de CO2 behoefte, die zo veel wordt dat ik niet genoeg toe kan voegen. het gevolg is een tekort en dus alg.

Soms kan het zelfs al zijn dat je de oorzaak al weggenomen hebt, maar als de alg er is kan het zich makkelijk handhaven. Draadalg is bijna een plant. Dan moet je dus maatregelen nemen tegen de groei. Veel schoonmaakwerk en mogelijk drie dagen verduisteren kunnen helpen, maar als de CO2/licht balans niet goed is, heb je het zo weer terug.

De truc is zo weinig licht te gebruiken, dat je nog net de meest veeleisende plant goed kunt laten groeien, vaak is dat Glosso. Planten als Stauro en Downoi kunnen prima toe met weinig licht. Combineer dit dan met goede CO2 en de draadalg verdwijnt langzaam, hoewel dit makkelijk een week of zes kan duren.
    Last edited by dutchy; 05-08-2012 at 06:38 PM.
    regards,
    dutchy.

My 2011, 2012 and 2013 AGA entries:
    http://www.barrreport.com/album.php?u=21013

hey herman,

Bedankt voor je reply.. als het goed is krijg ik vandaag mijn nieuwe ph controller binnen (dennerle evolution deluxe) ik hoop met deze controle de co2 meer stabiel te krijgen...

Op dit moment vind ik het behoorlijk moeilijk om een goede licht balans te vinden. Bijv. de downoi strekt zich behoorlijk.. (en laat ook te korten zien door een slechte onderzijde gelig )

Wat mij ook opvalt is dat veel planten (bijv. polysperma) vaak bruine bladranden hebben.. ( ik zie dit als een voedingstekort en voeg meer profito toe)

Ik ben benieuwd of een stabiele co2 toevoer al het e.e.a. oplost... anders blijven schoonmaken en misschien verduisteren (maar daar is het nog niet erg genoeg voor)

Nogmaals bedankt voor je reply..

Grtz Obbezz
    Last edited by Obbezz; 05-09-2012 at 09:53 AM.

Bruine bladranden is ook vaak een CO2 probleem. Door een tekort verplaatst de plant zelf C om nieuwe bladeren aan te maken. De plant offert zijn oude bladeren dus op om te blijven. strekken kan ook een CO2 probleem zijn. de plant probeert het oppervlak te bereiken voor meer CO2.

Als je van alles genoeg toevoegt, blijft er maar 1 ding over.....

Mijn bak heeft slechts 0,5 watt per liter T5, geeneens reflectors maar geen strekkende Downoi.
    regards,
    dutchy.

ik heb mn co2 al reeds opgeschroefd tot het maximum. nog meer co2 toevoer en mn zebra botia's flippen in de bak.. ph zit op 6,3 - 6,5 en kh 7
    het vreemde is dat het kraanwater op een kh zit van 4 a 5.

misschien door het toevoegen van mg en ca. dmv de nieuwe kno3 mix zal deze sterk verhogen. De ardenner breuk stenen heb ik er uit gehaald dus er is momenteel niks wat de kh zou kunnen verhogen.

Mn nieuwe controller is net binnen gekomen ..wellicht door een meer stabiele co2 toevoer zullen een hoop problemen opgelost worden.
    Last edited by Obbezz; 05-09-2012 at 02:11 PM.

Als je die geinstalleerd hebt wacht het dan even af. Planten hebben toch soms wel een week of twee nodig. Als je veranderingen te snel doet zie je het effect niet meer.

Laat maar horen hoe het gaat.
    regards,
    dutchy.

Blijft weer een kwestie van geduld , gisteravond de ph controller aangesloten.. keb een topic hierover aangemaakt op AF inzake het aansluiten van de tijdschakelaar. (een standaard bouwmarkt tijdschakelaar past niet op het aansluitblok) hoe heb jij dit geregeld (of ben je in het bezit van de dennerle nachtschakelaar)?

Ik gebruik twee magneetventielen. 1 staat op stroom met een tijdklok, de andere op het aansluitblok. Om CO2 toe te voegen moet het dus aan twee voorwaarden voldoen. Tijd en pH.

Je kunt ook een tijdklok zetten op de controller zelf om het hele apparaat 's nachts uit te schakelen. Werkt ook prima.
    regards,
    dutchy.

Wanneer je een tijdschakelaar op de controller zelf zet ipv het aansluit blok raakt deze dan niet zijn instellingen kwijt wanneer deze geheel wordt uitgeschakeld?

Nee, die blijven behouden.
    regards,
    dutchy.

Bookmarks