Announcement

Collapse
No announcement yet.

De Estimative Index en aquariums zonder CO2 bemesting

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • De Estimative Index en aquariums zonder CO2 bemesting

    Hoewel veel van de aandacht en aquascapes op het web zich richt op de toepassing van CO2, is er een uitstekend argument om een aquarium zonder CO2 te houden. We moeten hier ook vloeibare koolstofverrijking bij rekenen (Easycarbo). Testkits zijn niet nodig, evenals veel water verversen, vaak snoeien en doseren ook niet en het aquarium heeft dus weinig onderhoud nodig.

    Geen water verversen? Ja, dat klopt. 1x per maand hooguit 25%.
    Geen testen? Ja, dat klopt, één keer per maand een onderhoudstest om te zien of de waarden niet te hoog oplopen is voldoende. Na een paar keer weet je exact wat er gebeurt en is dit ook niet meer nodig.
    Niet veel snoeien? Ook, want de planten groeien veel langzamer.
    Bijna geen voeding doseren? Over het algemeen kan dit voor vele gemakkelijk te verzorgen plantsoorten, het visafval en dagelijks voederen zorgt voor de meeste voedingsstoffen.

    Dus waarom doen niet meer mensen dit?
    Ik weet het niet zeker, als je naar de doelen kijkt die ze willen bereiken. Meestal is dit een mooi aquarium gecombineerd met weinig onderhoud.
    CO2 is een beetje als een drugsverslaving die hobbyisten verslaafd maakt. Dat is prima, en deze niet-CO2-aanpak werkt prima als je bak wilt die minder aandacht nodig heeft en goedkoop is.
    Ik stel voor dat mensen afkomstig uit zowel de niet-CO2 of de CO2-verrijkings benaderingen de andere methode uitproberen en te zien welke voordelen het heeft.
    CO2 en niet-CO2-bakken werken beide om dezelfde redenen, maar ........ de plantengroei heeft verschillende snelheden.

    Gebaseerd op mijn testen, zou ik schatten dat de groei in een aquarium zonder CO2 tussen 5 tot 10 keer trager is dan een CO2 verrijkte bak op 0,5 tot 0,75 Watt per liter. Deze langzame groei is zodanig dat het visafval en voeren alleen al genoeg is om in de meeste behoeften van de planten te voorzien en we alleen nog maar sporenelementen hoeven toe te voegen. Als we meer licht gebruiken dan maximaal 0,4 Watt per liter T8 of 0,25 Watt per liter T5 dan zal het gebrek aan CO2 steeds meer een beperkende factor worden en dit laat algen beter groeien. (algen moeten meer licht hebben om goed te groeien in niet-CO2-verrijkte systemen terwijl de planten veel beperkter in groei zijn zonder CO2). Een lager lichtniveau is nodig, over het algemeen tot maximaal 0,4 Watt per liter.
    Hier komt nog bij dat de lichtperiode uitermate belangrijk is in aquaria zonder CO2. In deze aquaria is slechts een geringe hoeveelheid “natuurlijk” CO2 aanwezig. Dit zal na een aantal uren verbruikt zijn waardoor er een tekort ontstaat. Dit zal nadelig zijn voor de plantengroei en de groei van algen stimuleren. Een lichtperiode van 8 uur is daarom het maximum. Wordt er echter een vloeibare koolstof toegevoegd, dan is de reserve hoger en kan de lichtperiode worden verlengd tot maximaal 10 tot 12 uur.

    We moeten ook een evenwichtige hoeveelheid vis toevoegen en voeren want dit is onze belangrijkste lange termijn toevoer van voedingsstoffen voor planten. Visvoer varieert in de hoogte en de verhouding van voedingsstoffen. Dit is geen probleem, tenzij het te beperkt wordt. Heel vaak omdat de niet-CO2-bakken verwaarloosd worden en ze moeite hebben met groeien van bepaalde planten. Als deze voedingsstoffen zoveel zijn dat er geen tekorten ontstaan (Aan PO4 of NO3), dan kunnen veel van de planten waarvan mensen suggereren dat ze niet kunnen worden gehouden, plotseling wel groeien in niet-CO2-bakken, maar ze groeien gewoon langzamer. Het niet beperken van voedingsstoffen voor planten zorgen voor beter condities. Hetzelfde geldt voor de CO2-verrijkte systemen, maar de planten groeien sneller. Indien tekorten ontstaan voor planten zijn in beide voorbeelden de algen nooit beperkt, slechte plantengroei leidt meestal tot algenbloei.

    Een gebrek aan CO2 zal planten veel meer beperken dan algen, minder licht (de enige beperkende factor voor algen in plantenbakken) en een hoge plantaardige biomassa dichtheid zorgen voor een betere omgeving voor de planten en een slechtere omgeving voor de algen. CO2 en niet-CO2-bakken werken goed en zijn algenvrij als gevolg van hoge plantaardige biomassa die relatief gezond is. Deze plant biomassa verwijdert NH4 van visafval snel. Na verloop van tijd passen de planten zich aan aan de lage CO2 concentratie door het produceren van meer Rubsico en bijbehorende enzymen en kunnen met veel minder CO2 toe dan een CO2 verrijkt systeem. Het gaat dus om CO2 stabiliteit.

    Zolang de CO2 stabiel is, gaat het goed.
    Grote waterverversingen hebben de neiging om een piek van CO2 toe te voegen en dit kan leiden tot instabiliteit. Mogelijk (hoewel speculatie) zien algen veranderingen in CO2 / O2.

    We kunnen KNO3 en KH2PO4 toevoegen en laten zien dat in een niet-CO2-aquarium dat PO4, NO3 (en Fe) geen algenbloei veroorzaken. We kunnen NH4 toevoegen en een algenbloei opwekken, net als bij een CO2-verrijkt aquarium.
    We kunnen ook Fe toevoegen in hoge concentraties en ook geen algen krijgen. Deze aanname en kennis bevrijdt ons van beperking van de voedingsstoffen die nodig zijn voor de gezondheid en welzijn van de planten.

    Door waterverversingen wordt CO2 toegevoegd aan een beperkt CO2 aquarium. Planten en algen kunnen beide aanpassingen doen voor lage CO2-omgevingen en induceren genen om enzymen aan te maken die de CO2 concentratie rond Rubisco houden. Als we de CO2 op hogere niveaus toevoegen, zorgt dit ervoor dat de planten en algen de lage CO2 enzymen vernietigen, omdat ze niet langer nodig zijn om de CO2-vormen uit de KH (de HCO3) op te lossen. Waarom dit blijven doen als je het niet nodig hebt? Wekelijks water verversen houdt de planten voor de gek en helpt zo algen meer te stimuleren. Algen kunnen sneller te reageren op een lage CO2 dan planten. Zodra de planten zich aanpassen, kunnen ze het goed doen.

    Bodemsubstraten zijn populair bij niet-CO2-gebruikers, en ze werken goed, maar ze zijn uitgewerkt na ongeveer 6-12 maanden. Ze helpen de planten voedingsstoffen te krijgen die anders ontbreken bij het opstarten van het aquarium voordat de vissen zijn toegevoegd en het aquarium de kans heeft gehad om afval te verzamelen.

    Ik stel voor een voedingsbodem te gebruiken en vers afval van een ander aquarium in te brengen om onmiddellijk bacteriën toe te voegen. De bacteriën kunnen zo vanaf het begin helpen het afval af te breken. Zoals ook de NH4 die uit de nieuwe voedingsbodem lekt, daar NH4 vaak alg veroorzaakt als er nog niet voldoende plantengroei is om dit af te breken.

    Dosering:
    Omdat de planten dezelfde zijn als in een CO2-verrijkt aquarium en we de mate van de opname weten, kunnen we de hoeveelheid van de dosering voor het niet-CO2-aquarium aanpassen. Er van uitgaande dat 80-90% van de voedingsstoffen zal komen van de visafval en voeren, kun je hooguit ongeveer één keer per twee weken een beetje KNO3 en KH2PO4 toevoegen om geen tekorten te laten ontstaan. Soms is dit helemaal niet nodig. PO4 kan ook worden gegeven door één keer per week het diepvriesvoer niet uit te spoelen en inclusief het ontdooiwater in het aquarium te doen. Sporenelementen zijn een belangrijke voorwaarde voor plantengroei en dienen te worden toegevoegd. Hierbij is het van belang de voorschriften van de fabrikant toe te passen.

    De planten zullen heel goed reageren op deze routine. Je kunt na een maand of twee kijken, door te meten, of hoge concentraties zich hebben opgebouwd en zo ja, een waterverversing te doen om dit te minderen. De gemeten grenswaarde ligt hier op KNO3>20 mg/l en PO4>2 mg/l. Dit zijn echter geen onherroepelijke waardes en liggen ook niet in een belangrijke verhouding maar dienen alleen als leidraad.

    Mocht je meer groei willen, dan is het gebruik van een vloeibare koolstof een goede optie. (Easycarbo) Daar dit de groei van planten versnelt, zullen ook meer voedingsstoffen moeten worden toegevoegd. (Ongeveer 2-3x zoveel). In dit geval dienen wel wekelijkse waterwissels te worden uitgevoerd, om de reststoffen van de vloeibare koolstof te verwijderen. Dit is dan door de aanwezigheid van de vloeibare koolstof geen probleem voor de enzymenhuishouding van de planten.

    Ik denk dat het belangrijk is om bij het doseren en op langere termijn systemen te bekijken vanuit een managementperspectief. Hoewel dit een methode is om gewoon meststoffen toe te voegen aan de waterkolom zal de stabiliteit in de tijd synergetisch werken.
    Planten worden niet zoveel verplaatst, groeien ook niet zo snel, zodat bodem en voedingsstoffen voor langere tijd met rust gelaten worden.
    De planten hebben voldoende voedselbronnen van beide locaties (bodem en waterkolom) en heeft een back-up in beide gevallen als er een tekort optreedt.

    Al met al maakt deze methode het mogelijk de groei en het onderhoud behoorlijk te verlagen. Geen CO2 maakt alles goedkoper en makkelijker.

    Vooral de variant met de toepassing van vloeibare koolstof (Easycarbo) is erg succesvol. Planten groeien beter en het systeem is minder gevoelig, ook doordat het product goed tegen een aantal algen werkt. het is van belang hierbij de dosering te gebruiken zoals de fabrikant aangeeft.

    Originele artikel: http://www.barrreport.com/showthread...on-CO2-methods
    Auteur: Tom Barr
    Vrije vertaling: dutchy
    Last edited by dutchy; 03-27-2013, 10:42 AM. Reason: vertalingscorrecties
    regards,
    dutchy.

    My 2011, 2012 and 2013 AGA aquascaping contest entries:
    http://www.barrreport.com/album.php?u=21013

  • #2
    Grappig om dit ook in het Nederlands te lezen! good job!

    Persoonlijk ben ik het er niet mee eens om bakken die vloeibare C bron krijgen wekelijks schoon te maken. Naar mijn idee en eigen ervaring is matig doseren een betere optie (+ goed blijven kijken naar signalen van te korten in planten). Bij te vaak verversen worden nuttig bijkomstigheden van afbraak weg genomen. Hiermee bedoel ik dus dingen als DOC (dissolved organic carbon) en voedingsstoffen. Beter is het om verdamping aan te vullen en 1x per maand 20-30% te vervangen. Tevens aan te bevelen voor non-CO2 methode zijn garnalen en slakken. Deze versnellen het afbraak proces door afval te verkleinen en zo toegankelijker maakt voor bacterien.

    Heb nu net een test bak van 30 liter gevuld met water. Eerst 2 maanden droge start met akadama. Planten in deze bak zijn HC, Pogostemon H. en Echinodorus tenellus. Zolang dit goed gaat blijft het een non-CO2 bak. De toevoeging van drijfplanten moet volgens Diana W. de HC kunnen laten groeien door CO2 in het water te brengen vanuit de lucht, tevens helpt de goeie beworteling die je krijgt door de droge start.


    Let niet op de rommel er omheen. Hij staat in de kelder.



    Comment


    • #3
      Het beschrijven van een methode wil niet zeggen dat het niet anders kan. Veel mensen met weinig kennis zoeken echter naar een "kant en klaar" recept om met weinig werk een aquarium te kunnen houden. Een aquarium zonder CO2 is dan een goede oplossing. maar als je mensen een standardrecept wilt geven, moet je ergens vanuit gaan. Voor degenen die meer groei willen, maar niet de moeite en kosten van CO2, is het toevoegen van Easycarbo dan een goede tussenoplossing.

      Wel ken ik ervaring van iemand die elke dag easycarbo toevoegde maar geen water ververste. Hij had altijd een behoorlijke uitval van vissen, vooral apisto's, totdat hij stopte met de easycarbo. Dat lijkt bovenstaand argument te bevestigen.

      Foto's zien er goed uit trouwens. Ben benieuwd of de HC en de Helferi blijft leven.
      Last edited by dutchy; 08-08-2012, 01:12 PM.
      regards,
      dutchy.

      My 2011, 2012 and 2013 AGA aquascaping contest entries:
      http://www.barrreport.com/album.php?u=21013

      Comment


      • #4
        Zeker waar wat je zegt. Ben ook niet fan van easycarbo elke dag toevoegen, daarom ook met mate als je het gaat toevoegen zonder vaak verversen.

        Ik hoop ook dat HC en PH goed blijven. Bij eerste tekenen van CO2 te kort gaat er een bio-CO2 fles op. Licht van buiten is niet al te sterk dus ik heb nog goeie hoop. Nu alweer 5 dagen verder krijg ik nog steeds belletjes als de zon er op schijnt. pH is nu alleen behoorlijk laag (5.5) door de akadama, dus ik wacht nog even met slakken en garnalen toevoegen.

        Comment

        Working...
        X